ELS LLIBRES DE FRANCESC CATALÀ-ROCA A L’ESCOLA MASSANA

Francesc Català-Roca (Valls 1922—Barcelona 1998) va ser un fotògraf professional conscient del llenguatge. Pioner en inserir la fotografia en la publicitat. El primer fotògraf en exposar en una sala d’art a Barcelona. Expert en fotografiar creativament el disseny i l’arquitectura. La seva trajectòria és un exemple de la potència de la fotografia quan se la reprodueix il·limitadament en l’edició de llibres, cartells i revistes il·lustrades.

Aquí teniu una mostra d’alguns dels més de cent llibres que va publicar durant la seva vida, i també els llibres que es van fer sobre la seva obra. Aquest llibres són escoles d’estètica i pensament, de memòria i història. Llibres que necessitem per a estudiar l’art i reflexionar sobre la Natura i la vida.

Però, ens hem plantejat mai que estem mirant pels ulls d’un fotògraf que ha fet possible les imatges de les escultures, els objectes, els esdeveniments o els paisatges? Els llibres ens arriben als sentits carregats d’opinió, perquè el fotògraf estava allí per triar i decidir la millor foto. Gaudiu d’aquesta perspectiva i busqueu al Català-Roca en els llibres. Ell ha fet de la realitat que l’envoltava el punt de partida per a educar, reflexionar i conèixer.

Laura Terré Comissària de l’Any Francesc Català-Roca